tengerumetanli.reismee.nl

Alweer een maand in Tanzania....

Hoi hoi daar zijn we dan weer...

Hoe gaat het met je? Met ons gaat het goed. We moesten eerst wel even bijkomen van de Kilimanjaro tocht. Zondag hebben we dan ook rustig aan gedaan.

Maandag, dinsdag en woensdag zijn we naar het ziekenhuis gegaan. We hebben weer veel mogen zien en doen. We hebben weer veel foto's mogen bewerken bij de radiologie afdeling. Op maandag was het daar erg druk, dus hebben wij daar grotendeels geholpen. Ook hebben wij bij 2 vrouwen de wonden meegeholpen om te verschonen en we kunnen zeggen dat was echt nodig... Daarnaast hebben wij bij de baby's die net geboren of 1 dag oud zijn alle controles mogen doen, bijvoorbeeld kijken hoe het gaat met de navelstreng. Er werd ons niet verteld wat we dan moesten zien, maar we moesten zelf maar even kijken. Maar wij kunnen je vertellen dat we het nog nooit vaker gezien hebben en zeker nog nooit gecheckt. Toen vertelde een vrouw dat het droog moest zijn en droog. Het was voor ons weer een leerzame week.

Donderdag zijn we naar de Masaai bevolking geweest. Dit is een stam in Tanzania. De vrouwen bouwen de huizen, de mannen gaan elke dag op pad met de dieren, om ze te voeden. Ze eten het vlees van koe, geit en schaap. Ze eten ook niet veel producten van het land, vroeger helemaal niks nu vaak in de ochtend pap van maïsmeel. Daarnaast drinken ze het melk. Is er niet voldoende melk dan doen ze het verder met bloed van een koe mengen.. De melk blijft langer houdbaar omdat ze urine van een koe erbij doen (we willen niet zeggen dat het dan ook lekkerder is ). De stam leeft alleen met familie. Wij zijn bij een familie geweest waarvan de man 66 was en hij heeft 7 vrouwen daarbij heeft hij 14 kinderen, de oudste heeft zelf ook al 3 vrouwen en de jongste is nu net 5 maanden!!!!
Ze hebben ons kleding van hun aan gedaan, echt super mooi . Daarna gingen we samen met hun dansen, hun heel soepel en wij echt houterig . Daarna hebben ze nog voor ons gezongen en gedanst echt super gaaf...

Vrijdag zijn we naar de kinderen geweest. Dit is een school voor kinderen van 2-6 jaar oud. Op deze school krijgen ze les in het Engels. We gingen daar naartoe omdat de vrouw die daar haar vrijwilligers werk doet en bij ons in huis woont afscheid nam. Dit was echt geweldig, we zullen ook wat foto's neerzetten.

Nu hebben we lekker weekend, we krijgen 4 nieuwe vrijwilligers en gaan lekker rustig aan doen. Vandaag lekker wezen zwemmen, want het was een warme dag vandaag...
Een fijne zondag!

Ps. we hebben nog niks laten horen van wat we met het geld hebben gedaan, maar a.s. dinsdag 31/08/2021 gaan we naar een winkel, daarna laten wij meer van ons horen. Sorry voor het wachten..

fampie Bogaard

Lieve Lis en Ann,
Wat een belevenis en geweldige prestatie hebben jullie behaald. Het zal vast onvergetelijk zijn geweest én zoveel mannelijke begeleiding, zij hebben jullie vast op handen gedragen ;-).
Wij zijn dankbaar dat jullie veilig zijn teruggekeerd en jullie dagelijkse werkzaamheden weer oppakken, waarbij ook veel schrijnende situaties op jullie weg komen.
Ook via Sia worden wij goed op de hoogte gehouden hoe jullie je gedragen en hoorbaar aanwezig zijn, ha, ha ...
Veel liefde en wijsheid toegewenst en bidden om Zijn nabijheid in alles !
Liefs jullie fam van Dorp 65b