tengerumetanli.reismee.nl

De tijd gaat zo snel....

Hallo hier zijn we weer,
We wilde zaterdag al ons verhaal erop zetten, alleen toen ging er wat mis met de Wi-Fi. Maar beter laat dan nooit.

Zondag 5 september, het is 20 jaar geleden dat Annelie geboren werd. In Tanzania is het de gewoonte dat als je jarig bent er water over je heen gegooid wordt. En nu waren wij in Tanzania dus moest dat ook bij Annelie gebeuren . Dit gebeurde 's ochtends om 7.00... Lisanne Vond dit zo leuk om te doen . Jammer genoeg kunnen we het filmpje hiervan niet uploaden, maar als je hem wilt zien moet je na 15 oktober maar even bij 1 van ons thuis langs komen.

Van maandag tot woensdag zijn wij naar het ziekenhuis geweest. Hier hebben we mensen kunnen helpen. Deze keer voornamelijk met de wonden. Zo ligt er een vrouw met decubitus wonden op haar heupen, stuit en benen. Sommige daarvan zijn echt heftig. Deze wonden worden elke dag schoongemaakt door vrijwilligers, behalve in het weekend want dan zijn er geen vrijwilligers (zo absurd). Deze vrouw heeft bij 1 van de wonden skincraft nodig en goede voeding, maar dit kan de familie niet betalen. Dit is soms echt frustrerend om te zien en we kunnen ons dit echt niet voorstellen in Nederland.
Als vrijwilligers hebben wij ook een box waar we alle spullen in hebben die nodig zijn voor wonden en andere handelingen. Hier mee kunnen de wondzorg lever die nodig is!

Donderdag zijn we naar het schooltje geweest. Hier heeft Annelie een nummer op het krijtbord geschreven en aan één van de kinderen gevraagd welk cijfer het was en Lisanne heeft met alle kinderen in het Engels tot 100 geteld. Na les te hebben gegeven zijn we gaan eten eerst een soort van Brinta alleen dan geen smaak en daarna rijst met een tomaten smaak, heel anders eten dan in NL. Na het eten hebben wij onze puzzels uitgelegd die we hen hebben gegeven en samen met de kinderen touwtje gesprongen en gevoetbald. Om 13.00 hebben we de kinderen allemaal uitgezwaaid en hebben we veel knuffels en kusjes gekregen, zo schattig .

Vrijdag zijn we voor de laatste keer deze week naar het ziekenhuis gegaan. Vandaag gingen we de decubitus wonden van de vrouw verschonen, deze waren erg bevuilt en aan verzorging toe. Donderdag hadden andere vrijwilligers gevraagd of een dokter het zwarte en gele huid dat weggehaald moest worden wilde weg halen. Dit was toen alleen niet gelukt dus werd het doorgeschoven naar vrijdag. Wij aan iedereen vragen!! Eerst wist niemand er wat van en uiteindelijk kon het vrijdag toch niet, want dit is de dag voor operaties dus worden de wonden uitgesteld. Dit is vaak zo frustrerend maar wordt wel echt vaak gedaan hier in Tanzania. Daardoor hebben wij de wonden zo goed als mogelijk was schoongemaakt met de spullen die we hadden gekocht, echt daar willen we iedereen nogmaals voor bedanken. Het heeft zo veel waarde hier die kleine dingen, Asante...
Nog een leuk verhaaltje voor deze dag. Wij zouden naar de zonsondergang gaan kijken en ze hadden tegen ons gezegd dat wij om 16.30 zouden worden opgehaald, alleen hier hebben ze het niet zo met de tijd.. Ze kwamen namelijk 2 uur later aan!! Maar we waren 6 Hollanders hoe kan je hun zolang laten wachten , daarbij kwam ook nog eens dat het etenstijd was . Maar dat is nog niet het aller mooiste van het verhaal, want hier gaat de zon om 18.30 onder en om 19.00 is het echt al donker. Dus we waren nog niet eens op de plek van bestemming of de zon was al onder!!! Maar zondag gaan we het over doen.

Zaterdag zijn wij naar de snakefarm gegaan, hier hebben we eerst kameel gereden, echt helemaal het einde!! Je moet eerst gaan zitten, dan stijgt de kameel en denk je o, nee we gaan er vooruit afvallen dat gebeurd dan net niet maar dan vlieg je gelijk naar achter en denk je nee we vallen niet vooruit maar wel achteruit. Gelukkig gebeurde dit allemaal niet en hebben we gewoon een mooie tocht kunnen maken op de kameel.

Zondag zijn we dan naar een berg gegaan en hebben we de zonsondergang gezien. dit was echt mooi. Wij zeiden ook al tegen elkaar we verbazen ons hier echt van de omgeving. We hadden niet verwacht dat het er zo uit zou zien.

Volgende week hopen we op een daagse safari te gaan, hier horen jullie volgende week meer over.
We hopen dat je het een beetje leuk vinden om te lezen!! Fijne week..

tante Cora

Heel fijn om zo mee te leven, af en toe schiet ik in de lach!