tengerumetanli.reismee.nl

De tweede week in Tanzania

Halo kila mtu,

Als allereerste willen we jullie bedanken voor het geld wat we hebben gekregen voor het ziekenhuis, hiervan kunnen we belangrijke dingen kopen. Wij gaan er nu nog niks mee doen, omdat we aankomende week de Kilimanjaro gaan beklimmen, hiervoor zijn we 6 dagen onderweg. Daardoor zijn we een poosje niet online op onze blog en insta. Maar maandag 23 augustus laten wij van ons horen en willen we in de winkel gaan kijken. Als we dat gedaan hebben zullen we je laten weten wat we er mee gaan doen/mee hebben gedaan en houden jullie op de hoogte!!

Maar nu ons verhaal van afgelopen week! We zijn weer naar het ziekenhuis geweest en daar hebben we weer veel gezien. In Nederland zijn sommige dingen heel goed geregeld en dat is bijvoorbeeld een zorgverzekering die iedereen moet hebben. Als mensen te weinig geld hebben worden ze geholpen, om toch te zorgen dat ze de basiszorg te krijgen die nodig is. Hier in Tanzania heb je dat niet! De mensen moeten zelf betalen voor medicijnen, verband, medische spullen, röntgenfoto enz.. Als je weet dat sommige mensen al te weinig/geen geld hebben voor eten te kopen, dan kunnen ze helemaal niet medische spullen betalen. Daardoor kunnen ze dan niet bepaalde basiszorg krijgen die nodig is.

Er zijn verschillende afdelingen en één daarvan is een diabetes kliniek, die is een aantal dagen in de week open. In die kliniek kunnen de diabetes patiënten van de lokale bevolking komen om hun bloedsuiker, lengte en gewicht te meten. Dit kost 1000 shillings (€0,37), maar daar hebben sommige mensen geen geld voor. Als ze het niet kunnen betalen, dan word alleen hun lengte en gewicht opgemeten. Je kan je wel voorstellen dat het niet goed is, want als diabetes patiënt moet je een goede bloedsuiker hebben voor je gezondheid!

Woensdag zijn we met een andere vrijwilliger mee geweest naar een schooltje. De kinderen waren tussen de 3-6 jaar oud. Het bijzondere aan dit schooltje was dat ze in het Engels lesgeven, omdat de kinderen thuis al Swahili (lokale taal) leren van hun familie/verzorgers. Het was een klein klaslokaaltje waarin 16 kinderen waren, daarnaast was er een lokaal waar de kinderen konden eten. Aan de andere kant van het klaslokaaltje was er een afdakje waar het eten klaar gemaakt werd op vuur. De meeste kinderen hebben niet veel eten thuis en daardoor hebben ze soms nog niks gegeten als ze naar school komen. Het mooie aan de school is dat de kinderen daar rond de middageten krijgen ze ook een lunch. Alleen de kinderen zijn niet gewent om veel te eten, dus dat duurde wel een tijdje?. In Tanzania kan iedereen goed dansen en dat komt voornamelijk, omdat ze als kinderen het al leren. Tijdens de pauze buiten ging de muziek aan en toen kwam de dansmoves los!

Tot de volgende keer!!!