tengerumetanli.reismee.nl

Laatste week in het ziekenhuis

Hoi hoi hoe gaat het met jullie? Met ons gaat het goed. We hebben al een tijdje niks van ons laten horen, sorry. Maar we hebben het een beetje druk met alles afronden, want het einde komt nu echt in zicht..... Afgelopen donderdag hebben we ook afscheid moeten nemen van het ziekenhuis en de mensen die we daar nu achter moeten laten. Dit was/is voor ons best lastig.

Maar we gaan je eerst eens op de hoogte brengen van wat we het afgelopen twee weken hebben meegemaakt en mochten leren!!!

We zijn één dag naar het schooltje geweest, hebben daar de kinderen les gegeven, met ze gespeeld en eten voor hun gekookt. Het was weer een geslaagde dag. Wel erg warm en vermoeiend want de kinderen hebben allemaal zo veel energie. En al onze haren zijn vaak het meest aantrekkelijk, want daar wordt heel de tijd in gezeten met de kleine handjes van de kinderen. Dit is zo schattig, maar je haar wordt er wel echt vet van ....

Verder zijn we door de weeks naar het ziekenhuis geweest. Hier beginnen we altijd met de controles en dat doen we vaak op verschillende afdelingen, Vaak kijken we waar ze hulp nodig hebben en de minste vrijwilligers zijn. Na de controles gingen we vaak naar de vrouwen afdeling hier liggen namelijk veel vrouwen met wonden. De ene decubitus, de ander een ontstoken keizersnee wond en weer een ander met een infectie wond. Dit is voor ons erg leerzaam, maar ook vaak lastig want hier in Tanzania hebben ze niet zoveel variatie in wondmateriaal waardoor we niet alle wonden de juiste zorg kunnen geven. Wat voor ons ook vaak lastig was, was dat de verpleegkundige en soms de dokters helemaal niet wisten wat ze nou met iemand aan moesten, waardoor wij maar moeten kijken wat we ermee gingen doen en welke behandeling we zouden geven. Daarnaast waren er vaak ook mooie en leerzame momenten. Want doordat de dokter het soms ook niet wist gingen we met elkaar in gesprek en kwamen we dan tot een oplossing!!!

Naast onze vrijwilligerswerk hebben we ook veel vrije tijd bijvoorbeeld na gewerkt te hebben in het ziekenhuis en in het weekend. Zo gaan we vaak op zaterdag met alle vrijwilligers wat doen. We zitten nu namelijk ook met 12 vrijwilligers in het huis en wat het bijzondere daarvan is dat het allemaal Nederlanders zijn, echt super gezellig (en voor ons makkelijk praten, want onze Engels is nou niet top!!). Afgelopen zaterdag zijn we naar een waterval geweest, maar voordat wij bij de waterval waren hebben we eerst 2 uur op de weg gelopen en daarna moesten we 600 meter dalen en kwamen we uiteindelijk aan bij de waterval. Hier hebben we even lekker in gezwommen. Dit kan je ook op de foto's zien. De andere zaterdag zijn we met z'n alle gaan kanoën bij duluti. Dit was zo gaaf om te doen en we hadden zo een mooi uitzicht!!

Voor ons is de laatste week in Tanzania aangebroken, dus dat betekend de laatste dingen regelen voor onze reis en genieten van de mensen hier! We hebben nog een aantal uitstapjes op de planning staan en als laatste afscheid nemen van de mensen hier . Want over een weekje zitten we weer in het koude, natte Nederland, dus nu pakken we de zon nog even mee!!!

fampie Bogaard

Ha meiden,
Wij zien uit naar jullie komst.
Geniet nog van de dagen daar en met elkaar.
Begrijpen dat aan deze leerzame, indrukwekkende reis een moeilijk afscheid wacht ... heel veel sterkte.
Wetend dat onze Hemelse Vader niet aan tijd een plaats is gebonden, maar Zijn oog omvat het rond van deze aarde.
Liefs dorp 65 b

opa en oma de Wit

Wij kijken er echt naar uit om jullie weer te ontmoeten, heel veel sterkte met het afscheid nemen.

Liefs van ons.